Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



måndag 25 juli 2011

Scouter i tusental

Scoutlogga med en knut såklart!


Det är dags igen snart!
Den 27:e drar det igång, med värsta folksamlingen på militärfältet i Rinkaby.
Scouterna har firmafest...

Jag har aldrig varit scout och i ärlighetens namn aldrig ens funderat på att bli det heller!
Tror inte att Gamlegården var den bästa grogrunden för scouting av någon anledning.

Jag vet inte, men jag har alltid tyckt att scouter och frireligiösa har haft en oroväckande massa beröringspunkter. Det verkar lite heligt på något sätt.
Jag vet inte riktigt vad scouter gör förutom att dom knyter en jäkla massa knutar och sätter märkliga namn på dom.

Läser man programmet för de 14 dagarna på fältet i Rinkaby så blir man inte mycket klokare heller:
Så här står det på hemsidan:

Programförslag, Home Hospitality



Från Home Hospitality-teamet önskar vi att ni ordnar tre aktiviteter för era gäster under de dagar ni har tillsammans.


* En ska vara kulturell, där ni visar något som är typiskt för vårt land eller den region där ni bor.


* Den andra ska var en naturupplevelse där gästerna kommer ut i vår fria, vackra natur.


* Till sist önskar vi också att ni träffas, även värdfamiljerna, och lagar en gemensam middag – helst något som är typiskt svenskt. Kanske vill gästerna också bidra med något från sitt eget land.

Verkar ju skitroligt??
Osså skall det knytas knutar....

Detta prgrammet lockar alltså 39.000 scouter ifrån över 150 länder.
Någon mer än jag som tycker att det är lite skumt?
Rinkabydagen har ju för fanken fler aktiviter för sina besökare.
Det måste finnas något underliggande!
Fri sex?
Besökarna är mellan 14-17 år, men scouter kankse är jäkligt försigkomna?

Fria Droger?
Ja, det känns kanske inte troligt direkt?

Vilda ravefester (Heter det så?) långt in på nätterna?
Vad vet jag?

Någonstans så söker jag fortfarande efter ett motiv till att 39.000 personer söker sig till Rinkabyfältet frivilligt!
Jag har försökt under flera år att få åtminstone 20 personer att komma och träna fotboll på A3 vallen, men sällan lyckats. Det är klart! Vi tältade ju inte...

Ärligt talat, hur många kan räcka upp handen på frågan om man gärna skulle vilja bli ihopföst med 39.000 scouter under ett par veckor. Ni är tvungna att bo i tält. Ni är tvungna att äta pinnbröd till frukost, lunch och kvällsmat. Ni får bara knyta knutar som är godkända av scoutrörelsen. Ni måste ha en halsduk runt halsen.
Ni måste ha kängor, trots att ni inte skall åka skidor.
Ärligt talat?
Jag tror inte att jag pallat med en enda scout under så lång tid.
39.000.... Shit..

Det kommer att finnas 8.000 funktionärer på fältet som ideélt ställer upp för att bjuda scouterna på bästa service. Vad är det för service vi pratar om?

Det finns totalt 40 miljoner scouter i världen.
40 miljoner....
Fyrtio Miljoner? 40.000.000?
Vad är det man bommat?


Logga för Jamborrrreeee 2011
Tänker på att 5000 av de besökande (Varför heter det egentligen besökande? Är det Aliens involverade) kommer ifrån Sverige. Resten av Scouterna är hitlurade ifrån cirka 150 olika länder.
150 olika länder...
Det innebär att rätt många har åkt rätt långt för att komma till Rinkaby.
Återigen så vet jag hur svårt det kan vara att locka 20 stycken ifrån trakten att komma till vallen.
Hur många åker ifrån sydostasien exempelvis för att bo i tält och äta pinnbröd?

Det står i programmet att en stor del av upplevelsen är friluftslivet.
Tar man hit 39.000 för att campa?
Det står även att man bara får besöka en sådan här sak en gång i sitt liv.
Varför? Har det med bevisföring att göra?

Alltså jag är duktigt misstänksam mot detta..
Det är något som inte stämmer här.
När Grabbarnas Grabb är stor nog för sådan här idioti så kommer jag att förbjuda honom strängeligen.
Inte en chans att han får åka iväg på ett sådant här suspekt massmöte.
Icke...
Då känns faktiskt Christiania säkrare på något sätt!


Översteprästen?

Jag håller mig och de mina ifrån Rinkaby under denna tiden.
Jag undrar också var NTO/IOGT håller hus. RFSU, EXIT och de andra! Var är ni?

2 kommentarer:

  1. Vadå Gamlegården!!
    Vi va väl alltid redo ?
    Håller med dig det där om frukost
    Men å andra sidan har jag Aldrig sätt dig äta någon sådan heller :-) // X

    SvaraRadera
  2. Sant!
    Ingen frukost i onödan!
    Kanske berodde på att klockan i regel var för mycket och mer i takt med lunch?

    SvaraRadera