Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



lördag 9 juli 2011

Landslaget i Tjejvarianten av Fotboll


Fotboll, ja!
Damlandslaget spelar VM Kvartsfinal imorgon i Tyskland mot stora stygga Australien!
Det skrivs en hel del i tidningarna om detta och det tycker jag är kanonbra.
Det kritiseras rätt så mycket på olika håll att damer inte håller måttet och att det är smått patetiskt att tjejer lirar överhuvudtaget..
Bull..
Det är vårt landslag vi pratar om här.
Sverige`s bästa tjejer representerar vår fotboll och det är väl helt självklart att dom skall stöttas fullt ut precis som Herrarna, Zlatan o Co?
Jämförelsen mellan Herr och Dam är fullständigt befängd.
Det finns liksom ingen anledning att jämföra helt enkelt. Endast konstatera att det är olika företeelser och snudd på olika sporter.
Varför inte bara nöja sig med det?

Kåmark på TV lyckas väldigt dåligt med det, tycker jag.
Extremt dåligt till och med.

Jag tycker det är skitroligt att följa tjejerna på TV.
Jag håller stenhårt på dom och skriker högt när Fischer trycker in 2-0 via muren mot USA.
Det kan alla se att det var en bragd som töserna gjorde i den matchen.
Kåmark bommade bragden helt och hållet och tittade bara på de felpassningar som laget stod för i andra halvlek. Dom var tillbakatryckta i sina positioner, tjejerna och med de gummiben som uppstod sista 30 minuterna så hade inte vare sig Kåmark, jag eller Zlatan hittat de passningar som Kåmark tyckte sig behöva!
Löjligt...

Jag är istället sjukt imponerad av det spel som man får se i detta VM.
Vårdat, tekniskt och rolig fotboll.
För oss TV-tittare är det en rolig dimension av spelet att man pga det lägre tempot faktsikt hinner se vad som händer och sker. För prestationer finns det att se!
Flera av tjejerna är helt otroliga i sin spelförståelse och där har Herrarna mycket att lära på många håll om man nu skall dra paralleller ändå...

Jag har sett 2 av de 3 matcherna som Svenskorna spelat. NordKorea och USA. Missade första mot Colombia pga den konstiga tiden för matchen. 15.00 jobbar de flesta även om det är semestertider för många. Arrangörerna tar tydligen det inte heller på allvar.
Skulle vilja se det VM för Herrar som har starttid 15.00 mitt i veckan....

Jag är väldigt förtjust i flera av spelarna. Jag tycker att Fröken Linda Forsberg på högerkanten får för lite cred.
Vilken inställning tjejen har!
120% i 95 minuter.
Jag gillar Lotta Schelin starkt såklart även om hon inte ännu hittat rätt i målprotokollet.
Hon är ett ständigt hot och man ser riktigt hur mycket skräck hon sätter i motståndarnas försvar bara genom att älga iväg.
Sara Thunebro (Snacka om speluppfattning), Therese Sjögran (Snacka om rutin), Charlotte Rohlin(Placeringssäkerhet)...

Däremot tycker jag att den i KDFFFFFF fostrade Antonia Göransson får stå på tur ett tag till.
Ganska uppenbart i hennes inhopp senast att hon inte riktigt håller ännu.
Så som hon tog defensivt ansvar senast är det absolut inte okej att göra.
Hon/Inte någon får släppa 5-6 meter i sin markering som ytter i det läget hon kom in i med 2-0 på tavlan och 25 minuter kvar på klockan.
2-1 kom också 2 minuter efteråt även om det inte direkt går att skylla på Kristianstadsbladets lilla kelgris!

KDFFFFFF, ja..
Är det inte rätt fräckt ändå att lilla Kristianstad står för så mycket fotbollstjejer.
Sjögran, Göransson, Fischer, Lindahl i det Svenska VM laget och alla fyra har KDFFFFF som nuvarande adress eller har åtminstone haft.
I Sjögrans fall var det ett tag sedan förvisso, men ändå...

Jag håller tummarna som fanken imorgon kväll.
Hoppas på en Semifinal för tjejerna och om bara anfallarna börja hitta rätt med avsluten så kommer det att gå hur bra som helst.

Go, tjejer....

3 kommentarer:

  1. Håller med om nästan allt förutom Linda Forsberg. Inställning ja men det övriga lämnar mer att önska.

    Klockren analys av Göransson. Försökte på någon konstig Cruyff-fint långt ner på egen planhalva mot U.S.A som nästa höll på att resultera i en farlighet. Inte OK när man ska försvara en ledning.

    SvaraRadera
  2. Jag är en riktig "sucker" för spelare med inställningen på rätt plats.
    Är av övertygelse att man på damnivå och likadant på vår nivå kan komma en bit bara på rätt inställning.
    Lite därför jag väljer bort "Ibra" till förmån för Elmander alla dagar i veckan exempelvis!

    SvaraRadera
  3. Jag kan också vara en "sucker" för fighters men Linda Forsbergs felpassningar blev bara för mycket. Att utan press skicka boll på boll åt helvete match efter match blev lite för mycket tyckte jag.

    Stolt över damlaget, vilket som, och skulle aldrig få för mig att jämföra med herrlaget.

    Heja Sverige!

    SvaraRadera