Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



fredag 29 juli 2011

Semester

Den enda vägen att gå...
Nu är den kommen. Semestern...
Det är regn ute och de allra flesta är tillbaka på sina respektive arbete igen, men vet du vad?
Det skiter jag i...

3 välförtjänta veckor väntar och jag skall banne mig, helt utan någon form av medlidande, njuta ihjäl dom.
Jag tänker göra alla de sakerna som alla andra redan har gjort.
Jag skall bada (Inte i poolen dock...), äta glass, åka bort, dricka en bira eller två, sova lite länge, vara uppe lite länge, käka frukost på trädäcket och lyssna på fåglarna. (varför sjunger inte kråkorna vackrare än de gör egentligen?)
Jag skall ha lagom mycket aktiviteter och jag skall gotta mig hela vägen.

Det är lite sent, det kan vidhållas, men det är å andra sidan desto mer efterlängtat då.
Det har varit en ganska jobbig "sommar" med lite vakans på jobbet, så det är inte utan att kroppen skriker efter lite avkoppling.

Misstänker att det om tre veckor kommer att kännas som om semestern flugit förbi, men det är inget jag behöver bekymra mig om just nu, eller hur?

Ja, just det förresten...
Jag börjar semestern på Måndag med att köra in och göra lönerna.
Till och med det skall bli roligt....

Semester kanske någon undrar...
Har saxat lite nedan så ni vet...

Wikipedia:
Semester lagstadgades i Sverige år 1938, då fick alla arbetare rätt till två veckors semester. Förslag från två socialdemokratiska riksdagsledamöter resulterade i en proposition från den socialdemokratiska regeringen, utarbetad av socialminister Gustav Möller. 1946 fick alla ungdomar under 18 år rätt till tre veckors semester, från 1951 kom detta att gälla alla anställda. Fyra veckor infördes 1963 och fem veckor 1978. Längden på den lagstiftade semestern har dock alltid varit en miniminivå. Många har i dag semestrar på sex eller sju veckor. På samma sätt förekom det att man hade semester även innan den blev lagstadgad 1938, även på mera lågavlönade arbeten. Utökningen till fem veckor kom på initiativ av TCO och LO som ogillade den betydande spridning i semesterförmånerna som fanns. Lars-Åke Åström, generaldirektör vid Riksförsäkringsverket började i januari 1974 en enmansutredning som 1976 ledde till förslaget om fem veckors semester.


Jag lovar (Hotar) med att fortsätta blogga under dessa veckorna.
Jag lovar att bloggen kommer att innehålla ungeför samma saker som den gjort så här långt.
Det vill säga en hel del dösnack, lite diffusa åsikter och eventuellt lite sport...
Dock inget jobbrelaterat överhuvudtaget för nu är det....

Sommar? Tja....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar