Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



tisdag 3 januari 2012

Jag fattar inte...

Jag har tidigare skrivit att jag inte fattar!
Nu skriver jag det igen...

Sportjournalistik är lätt att känna igen.
Det skrivs rätt så enkelt i regel, men ofta i en viss anda som enkelt känns igen.

Det gäller att beskriva skeendet på planen eller arenan så att läsaren känner att han förstår vad som hänt och hur det sett ut.
Det skall vara beskrivande för den som inte varit på plats eller så skall det vara analyserande för den som varit där och vill ha något att relatera sina egna intryck till.

Ibland så skall journalistiken vara utbildande så som när Erik Niva skriver i sportbladet.
Eller rent av underhållande som när Mats Olsson skriver i Expressen.

Jag läser gärna vad Patrik Persson skriver i vår lokala tidning eftersom han skriver på ett traditionellt sportsätt och eftersom han ser vad som skett utifrån de förutsättningar som ges.
Man kan inte skriva om ett Division 3 lag som om det vore Malmö FF.
Man kan inte skriva om Mjällby som om det vore AC Milan.
Man kan inte beskriva Rinkaby GoIF som om det vore Kristianstads FF.

Man måste beskriva det som det är.
Killarna i det lilla laget som brinner för det dom håller på med skall inte behöva bli hånade för att dom slår en felpass i alliansen.
Det är inte och kommer inte att bli deras yrke och det är faktiskt inte deras ambitioner i regel.
Det finns idrott som engagerar som inte är på liv eller död för det.

Det finns fantastikt fin fotboll som ändå inte håller måttet egentligen.
Det handlar om kärlek och det är inte okej att kasta smuts på det som de killarna eller tjejerna håller på med bara för att det inte räcker till Champions League.

Superjournalisten


Jag är så förbannat trött på Andreas Jemn på Bladetsporten.
Det har i alla år varit en höjdare att läsa om Alliansen vid denna tiden.
Det är en av de få gångerna som smålagen beskrivs i tidningen under året och det är roligt att läsa om snedsparkar och kämpatakter.

Idag läste jag följande text:
"Om Ingemar Bergman hade spelat in en fotbollsfilm, då hade den säkert sett ut som matchen mellan Vittskövle och Åhus.
Långdragen, och länge hände absolut ingenting, och de inblandade ägnade sig åt att komplicera sina relationer och långsamt göda en existentiell ångest.
Men plötsligt när det närmar sig det obarmhärtliga slutet, då löste sig allt.
Åhus vann, det var väl rättvist, men jag är inte säker. För det komplicerade spelet väckte en del funderingar. Vem är jag, varför är jag här, hur kan vi bli kvitt detta drama.
Till slut blåste domaren av matchen"

Ovanstående handlar alltså om en match i alliansen mellan divison 5 laget Åhus IF och Division 6 laget Vittskövle IF.

Normalt sett så verkar denna Jemn ha i uppdrag att följa stackars Mjällby AIF.
Dett lag som enligt Jemn i dagens tidning kallas för "elitallsvenska", ty denna Jemn måste på något sätt få in ett superlativ i varje mening. Berättigat eller inte..
Det är Super hit och Super dit och jag undrar ta mig fan vem som super egentligen.
Parmas budgetvärvning av Mjällbys Löfqvist är att räkna in som en supervärvning exempelvis.
Jemn som skrivit diverse artiklar om fotboll i många länder som frilansande sportjournalist borde vid detta laget lärt sig de olika nivåerna å fotboll, kan tyckas!

I dagens tidning återigen kan man läsa om Superbomben Taha i Åhus HBK, Att Brobys förlust mot Åhus HBK var ett av alliansens galnaste fiaskon, Viby`s drömkvittering när som slog ut stora mäktiga Bromölla, När landsbygden mötte stan (Nosaby-Kristianstads FF) samt mycket annat matnyttigt.
Hur fotbollen kom till såg man tydligen i matchen mellan Hässleholms IF-Vanneberga.
Det var dinosaurieben inblandat i den texten.

Jag pallar inte läsa mer av denna Jemn. Snälla säg till mig att han är provanställd och att han snart förbrukat den möjligheten.
Snälla Patrik Persson, ta över pennan igen och ge oss en sansad beskrivning som vi begriper.
Supersnälla.....

13 kommentarer:

  1. Klockrent! Kan inte säga mer än att jag håller med 100%!

    SvaraRadera
  2. Tur det inte bara är jag som inte kan med denna sk journalistik.

    SvaraRadera
  3. Håller fullständigt med, idag slutade jag läsa efter Åhus-Vittskövle referatet. Han kan inte vara journalist, det kan han bara inte vara.

    SvaraRadera
  4. Tack,mina vänner för kommentarerna! Är ju lite tunnsått med det annars.
    Har retat mig ett bra tag på detta och var bara tvungen att kräka lite.

    SvaraRadera
  5. Håller med till fullo..

    SvaraRadera
  6. Lite oroväckande att det bara är Vibytillhörighet på kommentarerna :-)
    Jaja, det är betydligt bättre än ingenting...
    Hoppas på samma givmildhet i derbymötena 2012!
    Fast det är väl inte särskilt troligt, va?

    SvaraRadera
  7. Nä, jag har också kommenterat men det blev anonymt.
    /RG

    SvaraRadera
  8. Han är ju Kristianstadsbladets svar på Ernst Brunner (eller vad han hette) i Os studion för några år sedan !

    SvaraRadera
  9. Bra skrivit. Jemn kunde skriva kåseri istället, tycker hans ord och meningar lämpar sig bäst i den genren.

    SvaraRadera
  10. Äntligen!
    Min sambo som inte läser sporten tvingas nästan dagligen stå ut med alla mina citat från Herr Jemn. Trodde jag var ensam med att plåga mig genom hans texter.

    SvaraRadera
  11. Håller fullständigt med!

    SvaraRadera
  12. Så förpestat och så märkligt. Jemn må vara en enastående skribent, dock ej funnit rätt genre. Jag måtte likafullt erkänna att jag och min icke fotbollsintresserade broder hade en underhållande morgon dagen efter ovannämnda referat angående Alliansenmatchen mellan Åhus IF o Vittskövle IF. "Jubelrop" - tummen upp!

    SvaraRadera