Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



lördag 14 januari 2012

Det stinker...



Det stinker en del...

Rinkaby´s skyttekung under förra säsongen, John Beck lämnar alltså Rinkaby för Division 5 laget Åsums BK.
Åsum trillade ur 4:an med vissa dunder och en del brak förra året under en minst sagt turbulent säsong.
De invärvade stjärnorna som hämtats in under senare år har lämnat och juniorerna som plockades upp höll inte måttet så nu är man ute på värvarstråk igen.

John som deklarerat för Rinkaby att han trivts i klubben så som han aldrig förr gjort någonstans stod emot de locktoner som först kom, men orkade inte riktigt hela vägen.
Det kom in pengar i bilden och som studerande så är det klart att när 500-lapparna hamnar på bordet så är det svårt att stå emot, kanske.

Rinkaby har en benhård policy på att inte betala för spelare och att inte heller ta betalt för spelare.
Vi har inga "spelarlöner" i klubben och har så aldrig haft.
Vi inser att vi spelar i gärdsgårdsserien och har hellre pengarna till att driva vår egen idrottsplats och att hitta på trivselaktiviteter för de aktiva.
Vi splittar även pengarna relativt jämnt mellan de lag som ryms under Rinkaby GoIF.
Våra ungdomslag blir inte drabbade av stjärnor i A-laget som skall hämta ersättning för att spela fotboll på en relativt låg nivå!

När då kringliggande föreningar vill åt någon av våra spelare så blir det svårt.
Vi har vår trivsel och kamratskap att spela ut, medan andra klubbar lägger upp en hög med pengar.
Många gånger så väger trivslen tyngst, men i vissa fall så räcker det inte till.

Det är tragiskt, men ingen skugga skall här falla på Beck.
Det är klart att det är svårt att stå emot ett så pass bra kontrakt som han ändå blev erbjuden, det kan jag visst förstå!

Det jag vänder mig emot med all kraft som jag har är de klubbar som baserar sin seniorverksamhet på att betala spelare.
Okej att det förekommer pengar på en nivå som förtjänar det, men i Divison 5?
Det är helt förkastligt och jag kan aldrig finna mig i det faktumet.
Som klubbledare i Division 5 så hade jag banne mig skämts ögonen ur mig.

"För Rinkaby´s information så har John Beck skrivit på ett proffskontrakt med Åsums BK", stod det i mailet som kom ifrån Åsumshåll.
Det är den respekt som finns mellan klubbarna nuförtiden..
Jag tycker att det stinker!

Läste i Patrik Perssons blogg ett uttalande ifrån Åsum där man kritiserade Åhus HBK och den påskriften som Åhusklubben fått ifrån Vleron Bashotaj.

"Enligt Åhus HBK är Vleron klar för dem.
Något som överraskar den förra klubben.
Enligt Åsum hade Vleron nämligen lovat att spela kvar och skulle bara skriva under avtalen.
Nu väntar ett besviket Åsum på ett nära nog femsiffrigt belopp i utbildningsbidrag."

Jag begriper inte skillnaden mellan Vlerons och Johns övergångar!

Skillanden ligger såklart i att det är okej att komma, men inte att gå.
En solklar policy?

Må de klubbar som betalar och befinner sig på en nivå under Division 3 brinna i hela helvetet.
Jag blir så trött,,,,
Hitta en värdegrund i föreningen istället...


5 kommentarer:

  1. Klockrena funderingar och Åsum är en VÄLDIGT speciell förening. Keep upp the good work Henric

    SvaraRadera
  2. Håller med till viss del, man borde som förening bojkotta alla de här så kallade klubbhoror. Dessutom är det jävligt sketet att som Vleron gjort gå bakom ryggen och bara luras, faktum är att ett muntligt avtal gäller, men som sagt ord mot ord.

    SvaraRadera
  3. Håller inte med där.
    Om inte pengarna erbjuds så finns heller inga sådana som du nämner!
    Själva erbjudandet skall bort och där är regeln om icke amatör en bov!
    Hoppas att dessa kontrakt granskas!

    SvaraRadera
  4. Det erbjuds ju pengar även i division 7. Jag trodde att man spelade fotboll för att det är roligt. Se på moneybrothers som strejkar om de inte får som de vill. Är det verkligen rätt väg att gå, nej! Tacka nej till sådana människor och rata dem. Absolut mer rättvist att skippa pengar, antingen ska alla i laget ha ersättning och samma summa eller så får alla noll. Ps gillar din blogg!

    SvaraRadera
  5. Håller med till 100% i allt som du skrivit. Har faktiskt suttit själv och funderat på just den jämförelsen mellan de olika fallen som du nämnt. Jag tänker moral hit och moral dit, min slutsats blir antingen dubbelmoral eller ingen moral alls hos ledningen i den klubben.

    SvaraRadera