Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



lördag 27 augusti 2011

Surstömming: Check

Surströmming!
Har du provat?

Jag hade det inte fram tills ikväll.
Många gånger undrat över det och faktsikt vid flera tillfälle förbannat mig själv över faktumet att denna Svenska "delikatess" gått mig förbi.
Har aldrig tidigare direkt haft tillfälle heller.
Ja, tillfälle och tillfälle egentligen!
Hur svårt är det?
Fisken som krävs säljs ju i affären.
Men hur skoj är det då? Man skall ändå förbereda det lite med tillbehör och sådant.
Och det är såklart roligare att äta något sådant i sällskap med andra människor...

Röde Ulven
När nu Svärfar bjöd in till provsmakning så gavs äntligen tillfälle.
Äntligen?
Jo, faktiskt.

Med viss försiktighet så närmade vi oss burken.
Svärmor hade förberett ordentligt.
Norrländska sötpotatis, Gräddfil, Lök, Purjolök, Dill och tunnbröd.
Allt var på plats.

Med lite skeptisk blick?
Det magiska öppnandet
Första besvikelsen infann sig efter öppnandet av burken.
Tipset hade framkommit att öppna burken under vatten för att ta bort värsta doften.
Vi valde dock att köra lite mer hardcore. Skall det vara så skall det vara ordentligt liksom.
Den avskyvärda lukten som man hört talas om var inte riktigt så hemsk som det sagts dock!
Ja, inte katten luktade det gott och en parfym med den doften hade sålt lika illa som Björn Borg, men så fasligt var det faktiskt inte ändå.

Det gick till och med att stoppa ner näsan!

Gäller att lukta ordentligt
Själva fisken som sådan var inte helt rensad, visade det sig!
Kvar på fileèn så fann man fortfaranmde fena och vissa invärtes organ som var tvungna att avlägsnas.
Det får fanke mig räcka med att äta själva det ruttna köttet på fisken.
Jag tänker inte äta dess inälvor också.
Någon måtta får det faktiskt vara även för mig.
Väl rensat så placerades den för länge sedan sjuka fisken tillsammans med lök och de andra tillbehören i en tunnbrödsrulle.

Notera att min rulle till vänster ser något mer aptitlig ut än Svärfars massakrerade rulle till höger!
År av Taco`s har gjort susen!
Sedan var det dags.
Fröken Fruga undvek en egen filè.
Hon smakade på min istället, lät hon mig veta.
Grabbarnas Grabb var för länge sedan en bra bit bort när det väl var dags så där var det inte heller läge och för Sport-Mormor så var inte denna delikatess heller direkt efterlängtad.
När hon kände doften så var hennes enda kommentar:
- Ät inte det....

Svärmor som oftast är en förståndig kvinna hade alltså helt missförstått denna kvällens övning!
Surströmmingsprövning går helt och hållet ut på att stoppa in rutten fisk i munnen, tugga den för att sedermera svälja den.
När man tänker efter så kanske hon ändå hade en poäng...

Det gäller att smaka av ordentligt!
Fröken Fruga var inte riktigt lika begeistrad
Fröken Fruga grillade istället
Men Min tallrik blev tom!
Fröken Fruga smakade!
En tugga med en rätt ordentlig bit fisk.
Hon tuggade, klöktes och sköljde ner.
En önskan om att få spotta ut avslogs taktfast och hon svalde faktiskt.
Oddsen på det i förhand?

Svärfar gick ut ordentligt.
Han tog två fileèr på första mackan.
Ivrigt berättande att han minsann skulle prova att äta bara en filè utan tillbehör efter det.
Två tuggor in på tunnbrödsrullen så ändrades målsättningen.
Den nya målsättningen var att få ner hela den påbörjade portionen istället.
Han lyckades, men därefter så sköljdes tallriken av och provningen var avslutad för hans del.

Jag då?
Jodå, det smakade inte direkt underbart, men å andra sidan så har jag nog ätit värre saker.
Slasktunna som man är så brukar man inte direkt "banga" för mat. (Tyvärr kanske...)
Så inte heller denna gång.
Första mackan gick ner med viss tveksamhet och för att säkerställa smaklökarnas kvalitet så backade jag faktiskt på en rulle till.
Den gick ner lite enklare och jag kan därför konstatera att det inte var helt jäkligt.
Smaken som sådan var inte helt katastrofal och i mina ögon att jämföra med exempelvis matjesill.
Värre än så var det inte....

Det som var värst egentligen var det som kom efteråt.
Mätt och glad och några dryckesbägare senare så började det komma luft genom strupen som i folkmun kallas rapning.
Det var ingen lek.
Den doften som spreds via dessa rapar var direkt avskyvärda.
Vill inte gärna tänka på morgondagen då måltiden skall hitta vägen ut igen...

Summan av kardemumman:
Om man skall betygsätta aftonens måltid och dess förväntningar så blir det såhär på en skala ifrån 1-5.

Förväntningarna inför : 5+
Var väldigt förväntansfull och nyfiken.

Burkens öppnande : 2
Var direkt besviken på att det inte luktade värre

Fiskens smak: 2
Sämre än väldigt många rätter, men bättre än vissa faktiskt.

Konsistens : 1
Det är rutten fisk vi pratar om!!

Eftersmak : 1-
Drick för helsicke inte öl eller annat som framkallar rap.

Fröken Frugas reaktion : 5
Ovärderligt!

Totalbetyg på upplevelsen: 4
Skall provas. Absolut. Åtminstone en gång!


Åtminstone om det är Marängsviss efteråt......

1 kommentar:

  1. Fyfan :) !!!
    Har inte smakat någongång och känner rent spontant att jag är helt lugn med att aldrig göra det heller..

    SvaraRadera