Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



måndag 31 oktober 2011

Alltså, hur är det?

Sommartid eller vintertid?
Ja, jag vet att jag är lite sent ute!
Är ju som bekant lite långsam med det mesta och måste låta saker sjunka in ett tag!
Just ämnet med sommartid har sjunkit in sedan 1980 och fortfarande är jag inte det minsta klok på vad i hela fridens namn sommartid är bra för..

Någon måste tjäna pengar på det, men jag är inte helt säker på vem!
Det är ju annars brukligt att någon gör lite cash på saker som vi dödliga inte begriper!



Kollade lite kring sommartid.
Det återinfördes i Sverige 1980 alltså efter att ha legat i malpåse sedan 1916 då det provades för första gången i landet.
Det var ramaskri då och jag vet inte varför det inte är det denna gången....

Inte alla länder som ser det fantastiska med detta påfund och således så kommer världstiden lite i gungning när vi ställer om klockorna.

Island och Ryssland är föregångsländer i Europa genom att stå över.
Ryssland slutade med tramset i år och inte har det landet gått under nämnvärt för det.

Det är inte fastlagt exakt vilka fördelar som skulle uppstå för att vi juckar med tiden.
Energiförbrukningen är ungefär densamma, trafikolyckorna är ungefär desamma, Världsekonomin påverkas inte direkt och inga andra direkta faktorer pekar åt en anledning till att jävlas.

För egen del så är det ett gissel däremot som ni säkert förstår.
Jag har problem att veta var jag befinner mig normalt sett, men efter att ha ställt om klockan så vet jag inte ens när jag är felplacerad.
Det tar ett bra tag för mig att ställa om och hela den efterkommande veckan är hopplös.
Det visar sig att man har ungefär 63 klockor för mycket i hushållet och det tar cirka 6 veckor att hitta den sista lilla jäkelen.
När man väl hittat den så är det dags att ställa om till vintertid igen....

Frugan som är grym på så många sätt, ställer gärna om klockorna i god tid innan vilket leder till att förvirringen blir om möjligt ännu större.
Exakt vilken klocka som är att lita på är svårtytt.



Jag kräver att få veta vad detta är bra för.
Det är  mörkt när jag går upp på morgonen och det är mörkt när jag kommer hem på kvällen.
Jag pallar inte med det mer utan kräver att det åtminstone skulle bifogas pannlampa med beskrivningen på alla fördelarna!

Jag vill inte vara bakåtsträvande på något sätt, men jag begriper inte riktigt!
Förklara för mig...

Den enda förklaringen på detta fenomen som jag hittat är att det var Bosse Ringholm som skrev under papprena på att Sverige skulle jucka med tiden...
Bosse Ringholm av alla människor!
Kunde ge mig fan på det....


1 kommentar:

  1. Det var bönderna som slog bakut sist, finns inte lika många såna idag.

    SvaraRadera