Sidor


Denna blogg

Här kommer du att hitta en del funderingar kring allt som är relevant!



Relevant är i första hand allt det som ligger mig varmast om hjärtat vilket innebär att det kommer att skrivas några rader om fotboll, familjen, vännerna och ibland även om jobbet!



tisdag 23 juli 2013

Hjalmar

Har ni någongång i er ensamhet testat att Googla er själva?
Bara för att se vad som dyker upp?
Troligtvis är det så att de allra flesta gjort det, men jag kan väl tro att det bär emot att erkänna detta lilla egenkära tilltag.

Jag erkänner mig skyldig till ovanstående "brott".
Slog in Ekewald i sökrutan och tryckte enter...

De allra flesta bilderna som dök upp var relaterade till bloggen här eller alla de texter som skrivits på laget.se/rinkaby genom åren.
Det visade sig finnas en kusin i Blekinge som är en flitig bloggare också, men någon bild var intressantare än de flesta andra...

Hittade ett protokoll ifrån PRO möte i Mörrum ifrån 1962...
Hur intressant är det?

Jodå, kolla här!


Hjalmar Ekewald sitter nere till höger på bilden och är omvald som kassör i lokala PRO.
Frugan Ester valdes till korresponderare(?) i samma val, men fick inte vara med på den högtidliga bilden.

Hjalmar Ekewald är min morfars far och den man som ombesörjde så att Ekewald blev vårt efternamn och var den som såg till att släkten kunde lägga namnet Johansson i sopsäcken för evig framtid.
Det skall han ha ett stort tack för!

Roligt att se att den ideella ådran funnits i släkten länge och att man således haft lite att brås på utan att egentligen veta av det.

Har aldrig träffat mannen ifråga, men hört otroligt mycket om honom och såklart sett ett eller annat foto också i barndomen.
När jag tittar på honom så ser jag otroliga likheter med min kära Morfar, Henry och det är rätt häftigt.

Hjalmar, Henry och Henric...
Den manliga delen av släktgrenen har gemensam begynnelsebokstav alltså.
Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över tidigare.
Min son Wilhiam är därmed ett svart får, men han heter iallafall Henry som andranamn så det kanske kan förlåta något?

Coolt?
Inte ett skapandes dugg, kan jag tro.
Inte för er, men jag blev själv rätt nöjd med detta fyndet...

__________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar